Underbara YLLÄS / Av: Sandra "Kalla"

 Jodå jag LEVER! I´m back!

Okej okej okej! Jag är KASS på att uppdatera om mitt liv...
Men nu ni....
Detta kan bli långt, OM jag ORKAR avsluta inlägget och inte ger upp.

Efter att verkligen ha tokjobbat sista tiden på salongen tyckte min finaste chefi att jag borde vara lite ledig.
Kändes lite onödigt till en början att vara ledig så lång tid, men nu såhär i efterhand e jag henne väldigt tacksam.
Det har varit en underbar ledighet.

Dagen före nyårsafton jobbade vi som tokar från morgon till kväll & efter stängning packade jag in mig & alla miljoner grejor i bilen och styrde kosan mot YLLÄS.
Detta underbara lilla stället i Finland, landet som har d fulaste språket i världen by the way!
Där blev jag välkomnad med ett STORT vinglas ( stoppades i handen innan jag slagit av bilen ) och sprakande tomtebloss, vilka sötisar!
Trött som få efter dagen och resan efter kassa svenska mörka vägar blev jag visad till en fåtölj vid en tokmysig kamin.
 Eller hur?!?!

Sen började d. Hetset. Tog fram mobilen & skrev ett mess. Skulle jag INTE gjort ( men just då var d svårt och veta, för jag vart inte så bra informerad om detta tidigare ) Mobben i handen = shot. Typ. efter kl 18.
Shot, skål!
Nyårsafton tänker jag inte ens berätta om. Ibland e man bara fööööör envis, haha! =)

Nyårsafton var uber mysig, storm hela jäkla dagen. Brudarna hamnade i världens snöstorm.
Har nog faktiskt aldrig varit med om värre. Blåsten uppe i backen var inget att leka med. Man lättade me tung kroppen!
Man såg INGENTING, tack gode gud Jowa har så jäkla bra minne och nerver, jag & Ida hade inte så jäkla mkt komma med... Hann bli aning rädd. Fjantig som man e. Ingen ide jag ens försöker berätta i detalj, man hade behovt vara med för och förstå. Men vi fick iaf ett litet äventyr sådär sista dagen på år 2008. 
Resten av dagen hade vi mest mys inne i stugan. Massa spel & lite sing star.
TIll kvällen lättade blåsten så pass att vi kunde bada tunna. Mkt sweeeeet!
Ballongerna som vi hade som fyrverkerier höll på att bränna upp varenda träd omkring stugan, vi hann börja fundera om d fanns några brandsläkare i närheten och om det skulle dröja länge för en bransbil att vara på plats.
 Om ni gör denna bild lite större så ser ni kanske att d sitter 3 ballonger i 3 olika träd och brinner. 

Men fint var d, lite annorlunda =) 

Tjatet om att JAG alltså SANDRA Skulle upp i BACKEN & åka SLALOM gick varmt, vart nog så uttjatat tyckte jag. Lite lönlös energi från dessa vänner =)
He gick inte.
Men när Sara började prata om att åka hem redan på lördag gjorde jag en lite lättare deal.
Åkte hon inte hem skulle jag iaf komma med ut & åka längdskidor.
Nu var d ju bara så att Sara tycker inte heller ens om längd men ville såååå gärna att jag skulle komma med på nån aktivitet ute.
Så jag sa att om hon stannar skulle jag ställa mig på ett par skidor och åka med dom.
Sagt och gjort hon stannade, trodde väl kanske inte riktigt hon skulle gå med på den dealen. Borde känna Sara bättre än så.
Jaha, mer vill jag inte berätta. En historie för sig. Fatta hur många år d e sen sist, en jävla massa!
Måste ha sett så gryyyyyyyyyyyyyyyyyyyymt jäkla rolit ut, Riktig Bambi på hal is! Första backen höll på att bli min död, d var verkligen en nära döden upplevelse som dom andra bröt ihop i skratt åt. Helskotta.....
MEN  samtidigt måste en väldigt intressant sak nämnas:
När vi på lördag hade bestämt oss för att vi den här dagen skulle byta ut våra toksnygga underställ mot lite finare kläder o lite make och gå ut o dra en sväng om så tog vi en taxi från stugan till backen.
Vet ni vad taxichauffören säger?
Han frågar alltså Ronny om jag var CHARLOTTE KALLA??? ALLVARLIGT???!
Kvällen samma dag bambi varit i farten på spåret!
Vilket skämt, kolla bara!!!!!
Klicka för att se bildinformationJo fan vad likt! Vänta bara ska ta på mig en skidutrustning snart o fota åxå.... Nä du taxidhaufföri.... Undra om du var nykter?? ( Ursäkta Bilden )
Men garva fick vi iaf åter igen =)

På nyårsdagen så smällte vi förresten tenn och såg in i 2009. Vet ni.... jag ska nog finna kärleken. Hm....?
Jag såg ett hjärta direkt. MEN när jag sen fick klumpen som ett minne var d första jag gjorde att ta sönder hjärtat i 2 delar. Så antingen kommer väl jag krossa hjärtan eller så får jag mitt krossat. Inte för och vara elak men jag hoppas mer på det förstnämnda isf... =(
Men sen fortsatte bara denna hjärthistoria.
På mitt knä fick jag ett blåmärke, som såg ut som ett hjärta.
När vi badade badtunna så gjorde vi våra tappra försök och fotografera i dimman.
Korten innehöll mest.... dimma.
Men på ett kort var det som att någon ritat ett hjärta i dimman, skit konstigt.... då började vi fundera allvarligare på det här med varför jag såg hjärtan överallt. Lite läskigt tycker vi.

Denna vecka har inneburit helt underbara dagar, ingen stress, inga tider att passa, låååånga sovmornar, mysiga dagar både inne och ute, massa spel & sång, surr kring elden har nog halva tiden inneburit.
Inse att jag lärde känna dessa människor här. badtunna, SNÖÄNGLAR ( i massor, brrrrr!!! ) bastubad, Grillning i grillkåta, Gått i pyjamasbyxor halva dagen och underställ resten, god mat, och ja...en sju helsikes med röd vin.

Orkar inte berätta mer om denna vecka, faktiskt så sa vi att det som sker i Ylläas stannar i Ylläs så jag har varit ganska givmild nu tycker jag.
Det har med enkla ord varit UNDERBART!!!

Tack Ida, Ronny, Jowa & Sara för denna gång, hoppas vi snart gör om det igen!


I dag var man tillbaka till verkligheten, Salongen. Kändes ändå bra. Tur man har världens bästa jobb!!!
Men kan lova att d e lite jobbigt d här med o ställa om dygnet igen...
Därför borde nog jag avsluta detta nu mitt i allt och hoppa i säng.

Ska försöka bli bättre på d här framöver...
Försöka iaf...
Skulle behöva några fler timmar på dygnet!

Puss & gonatta alla fina!

Love / Sandra.

P.s. Jag har inte dyslexi, hade faktiskt MVG i svenska, haha! men jag orkar ALDRIG gå tillbaka och rätta mina inlägg, oftast för trött för d. har bara lite för bråttom oftast när jag springer med fingrarna över tangenterna. Bara så ni vet, lillebror och mamma brukar iaf rätta mig om d blivit något STORT fel ;) D.s.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0